Hvorfor benytte knevarmere

Kneskader er et problem i stort sett all sport og idrett hvor overbelastning eller feilbelastning i kne-leddet kan forekomme, og bruken av kne-varmere (eng: knee sleeves) er stadig økende som et preventivt verktøy.

Men hjelper de?

Kort fortalt er kne-varmere, som navnet antyder, laget for å gi varme og litt kompresjon til kne-leddet. Holdes kne-leddet varmt og komprimert selv ved lavere aktivitetsnivå, vil det oppfordrer til økt blodstrømmen gjennom blodårene i kneet. Denne økte blodgjennomstrømningen gir bedre hydrering, som kan gi bedre mobilitet og mindre hevelser både under og etter trening.

I tillegg hjelper kne-varmere ofte med å begrense vandringen til patella i kneet, og kan øke dine proprioseptiv evner (evnen til å føle posisjonen av ens ledd i sentralnervesystemet). Med andre ord hjelper den å forbedre ens evne til å tolke posisjonering av leddet i f.eks en knebøy.

Ikke en løsning

Dessverre er ikke kne-varmere noen løsning for de med vondt i kneet. Årsaken til dette er nokså enkel, det er som oftest noe helt annet enn kneet i seg selv som forårsaker plagene, det er bare her problemene har forplantet seg og tas og oppfattes som «skadet».

For eksempel om fot/ankel ikke beveger seg optimalt vil det påvirke hvordan du går, som igjen påvirker legger, knær og hofter osv. Noe så enkelt som dårlig pronasjon og supinasjon i beina vil faktisk påvirke knær i aller høyeste grad.

Med andre ord, har du plager i kneet må man du faktisk løses dette med å diagnostiser og finne synderen til plagene, for deretter å jobbe med en løsning. Kne-varmere kan hjelpe med å lindre plagene litt, men løser ingen av dem.

Når skal de benyttes

Sier seg selv i grunn, men kne-varmere trengs kun i øvelser hvor kneet er med i hoveddelen av løftet. Jeg ville også prioriter bruken til øvelser hvor man har litt lengre pauser mellom hvert sett. Tenk tunge knebøy, utfall og lignende øvelser.

Svært trange kne-varmere brukes ofte av atleter som konkurrere i styrkeløft for gi en ekstra «omph» i løftet på grunn av «gummistrikk» effekten. Men dette er ikke å anbefale til daglig bruk, da det nærmest stenger av for blodsirkulasjonen.

Om du er relativt ny innenfor styrketrening hadde jeg spart pengene mine enn så lenge. Bruk heller tid og penger på innlæring av riktig teknikk via teknikk-workshops eller en god PT. Ubalansert trening og dårlig teknikk er nemlig skadelig nok alene, og kan ikke støttes opp av litt elastisk materialet.

Ellers vil kne-varmere kunne være et tildels unødvendig men praktisk supplement til gymbagen for de som utfører mye tunge baseløft, Crossfit og lignende.

Personlig er jeg tilhenger av SBD og Schiek, brukt Tommy Kono varianten selv i mange år. Men også Rehband og en håndfull andre merker burde gjøre jobben, er av god kvalitet og passer de fleste uten større problemer.

2018-06-03T15:43:09+00:00