Tips – Hvordan ta framgangsbilder

Det fins mange måter å måle progresjon på; vekt, målebånd og enda mer fancy metoder som bodypods og lignende. Min personlige foretrukne måte, og den vi bruker mest i Trainingday er bilder.

Ofte unøyaktig

Vekt og målebånd kan nemlig lyve litt i forhold til det å se framgang i kroppsammensetting og fettprosent.

Spesielt damer vil kunne variere betydelig i vekt i løpet av en måned pga syklusen deres og vannmengden som endres i kroppen. Altså, du kan gå ned i fett, men veie mer fordi kroppen holder på mer vann.

progress_pics

Bilder

Bilder løser stort sett disse problemene, om tatt riktig.

Hvis mulig, ta bilde under samme forhold hver gang. Slik at du minimere variabler som innvirker på hvordan du ser ut.

  • Ta bilde på samme tid og sted.
  • Morgen rett etter å ha hvert på do er f.eks en ypperlig tid.
  • Prøv å ha så lik belysning som mulig.
  • Bruk samme kamera og stå like langt unna.
  • Hva du har på deg kan ha innvirkning, spesielt jenter vil se forskjell om de har hipster eller string på seg.
  • Prøv å ha samme holdning på bildene

Oppgaven her er at du har så likt grunnlag som mulig å sammenligne på for hver gang. Det er ikke meningen at du skal prøve å se bra ut når du tar disse bildene, så avslappet med normal rett opp og ned holdning er det man er ute etter.

Hyppighet

Hvor ofte du tar bilder er i grunn opp til deg. Annenhver uke er det vi anser som optimalt, da man tydeligere kan se de små endringen som skjer sammenlignet med hver uke.

2018-06-01T14:18:53+00:00