TIPS – ENKLE STEG TIL ØKT FORBRENNING

Uansett om det gjelder trening eller fett-forbrenning så blir de enkleste tingene ofte oversett først…

BEVEGELSE

Når det gjelder økt forbrenning vil nok de fleste glemme at det å BEVEGE SEG MER har størst effekt.

Eller som det så pent kalles på fagspråket, øke sin NEAT (Non Exercise Activity Thermogenesis).

Alt for ofte blir fokus rettet på de få minuttene vi bruker på gym-gulvet eller joggeturen med bikkja. Mens de resterende 16 våkentimene av døgnet har vi mest lyst til å sitte i sofaen med Netflix og Chill.

NOEN ENKLE GREP

De fleste har dermed mye å hente ved å se over de mest grunnleggende prinsippene som virkelig bidrar til å maksimere resultatene dine;

  • Først og fremst, ta trappen isteden for heis/rulletrapp hvor det er mulig.
  • Er du mye ute å farter med bil må du gjerne parker på andre enden av parkeringens-plassen, bare for å få noen ekstra meter å gå på.
  • Jobber du på et kontor som mange gjør, pass på at du prøver å bevege deg vekk fra stolen så ofte som mulig. En stå-pult er så klart å foretrekke for de som har muligheten for dette.
  • Husarbeid er overraskende fettforbrennende, så om du er mannfolk burde du kanskje bidra litt mer.
  • Har du hund, ja – hunder har aldri hatt skade av litt ekstra stimuli, så gå en tur ekstra eller finn en park å leke med ball. De fleste hunder trenger litt mer aktivitet også.
  • Gå/Sykkle når du skal gjøre ting i nabolaget/nærområde. Går du med to handleposer fra butikken er det jo bare en lang farmers-walk, og da får du kraftigere grep og bedre styrke samtidig. To fluer i en smekk!
  • Teknologi gjør oss late. Så om du skal sjekke opp på alle sosiale medier, gjør det mens du går en tur på kvelden, så får du tatt ett perfekt Instagram bilde av solnedgangen samtidig.
  • Bare kom ut å beveg deg mer – lek med barna/bikkja eller luft bestefar.. det er i grunn ikke så nøye, bare gjør noe du liker som holder deg i aktivitet.
OPPSUMMERING

Å bli oppmerksom på å bevege seg mer i hverdagen vil muligens ikke gi en spontan effekt, men over tid vil totalen av kalorier forbrent være markant nok til å virkelig se store endringer på kroppen.

For de som sier de utslitt eller føler seg helt krøpling etter hard trening, så vil jeg faktisk påstå at dere har mest å hente ved å bevege seg litt mer. Kundene våre har alltid respondert positivt til aktiv framfor passiv restitusjon, og de både føler seg bedre og har større framgang enn de som er mye stillesittende.

Det er så klart noen individ som ikke har ro i kroppen fra før, men for resten av oss er det verdt å ta tak i disse tingene.

Referanser:
Ref: http://ajcn.nutrition.org/content/103/6/1389.abstract

 

2018-01-03T15:48:29+00:00